Semnificatia Cifrei 8

sâmbătă, 24 aprilie 2010
Opt este numarul echilibrului cosmic. Este numarul directiilor cardinale si a directiilor intermediare. Opt este numarul rozei vanturilor, a Turnurilor Vanturilor de la Atena. Adeseori este cifra spitelor de la roata, de la roata celtica pana la Roata vietii budiste. Este numarul petalelor florii de lotus si a cararilor Caii.

Opt este numarul trigramelor din Yijing si al stalpilor Mingtang-ului, al ingerilor care poarta Tronul ceresc. Asa cum o indica stalpii Mintang-ului, ingerii tronului si partea octogonala a lingamului, numarul opt, octogonul, au si o valoare de mediere intre patrat si cerc, intre cer si pamant, fiind deci in relatie cu lumea intermediara.

Iconografia si arhitectura hindusa acorda un loc important simbolismului octadei: bratele lui Vishnu sunt in numar de opt, corespunzand celor opt paznici ai spatiului. Grahas (planetele) sunt opt, fiind reprezentate in doua temple din grupul de la Angkor, prin opt lingamuri asezate in jurul unui lingam central. Intr-un templu, Buddha este instalat in centrul unui veritabil lotus format din opt capele ca niste raze.

Opt este si numarul care se intalneste foarte des in cele mai vechi texte sfinte sintoiste cu sensul de multiplu. A devenit astfel un numar sacru. Opt nu este insa numarul indefinit si dispersat, ci el reprezinta nenumaratul ce formeaza o entitate.

Si in credintele africane, opt apare ca un numar totalizator. Astfel, la dogoni, numarul cheie al creatiei nu este patru, ci opt, datorita calitatii sale de a fi dublul lui patru caci, in gandirea dogonilor, tot ce este pur, adica just, este dublu.

Exista asadar opt eroi calatori si opt familii umane nascute din opt stramosi primordiali dintre care patru au o predominanta masculina si patru au predominanta feminina desi sunt cu totii bisexuali. Al saptelea stramos este stapanul cuvantului, dar al optulea este cuvantul insusi. Verbul este deci simbolizat prin numarul opt, care mai inseamna si apa, sperma si totalitatea fortelor care fecundeaza.

Omul, imagine a macrocosmosului, este dirijat de numarul opt nu numai in mecanismul generarii si in structura corpului sau dar si in crearea si in randuirea tuturor lucrurilor de care depinde existenta sa. Astfel, semintele plantelor pe care le cultiva aduse pe pamant in claviculele stramosilor, sunt in numar de opt, iar cele opt graunte primordiale sunt plantate in cele opt campuri cardinale ale satului.

Amintim aici faptul ca, semnul malefic al infinitului este un opt culcat si ca lama a opta a Tarotului din Marsilia reprezinta dreptatea, simbol al implinirii totalizante si al echilibrului, ceeea ce corespunde perfect cu acel opt care este patru plus patru al dogonilor.

Traditia crestina privitoare la aceast numar seamana foarte mult cu mitul dogonilor si atribuie numarului opt desavarsirea si implinirea.

Dupa cum arata Sfantul Augustin, orice actiune in aceasta viata se raporteaza la numarul patru, sau la suflet. Dupa ziua a saptea urmeaza a opta care marcheaza viata celor drepti si condamnearea nelegiuitilor. In ceea ce priveste ziua a opta care urmeaza celor sase zile ale creatiei si celei de a saptea a sabatului, ea este simbolul invierii, al transfigurarii, al vestirii erei viitoare vesnice. Ea cuprinde nu numai invierea lui Hristos, ci si pe cea a omului.

Daca numarul sapte apare mai ales in Vechiul Testament, opt corespunde Noului Testament. El anunta beatitudinea secolului viitor intr-o alta lume.

Despre acest blog

Despre acest blog
  • Comentarii recente
  • Posturi recente